ФАСЦИНИРАНОСТ АРХИТЕКТУРОМ КРОЗ ИГРУ СВЕТЛОСТИ, БОЈЕ И ФОРМЕ




 
Визуелна уметница из Београда Мила Гвардиол отворила је 29. марта своју 37. самосталну изложбу слика под називом „Архитектонске варијације” у Савременој градској галерији
Центра за културу Аранђеловац. Серија слика „Архитектонске варијације“ обухвата триптихе и полиптихе рађене у техници
акрила на платну насталих у протекле две године које су по први пут изложене у галеријском простору.
“Изузетно сам задовољна како смо радиле поставку јер смо постигле једну музичку секвенцу са тим размацима између бојених, односно белих површина и тих колористичких које су на сликама”, рекла је отварајући изложбу историчкарка уметности Миона Марта Марковић нагласивши да је овим циклусом уметница изашла из свог класичног формата јер се њено сликарство до сада везивало за велики формат.
“Она је овом приликом успела да покаже да се монументалност постиже и на малом формату без обзира што су то композиције које су не метар са метар него су много мање па стичемо тај утисак грандиозност и и величине самих објеката које су насликане. Наравно да је инспирацију исцрпла из своје најуже средине што су стамбени новобеоградски блокови зграда који имају занимљиву историју јер су били рађени по принципима Курбизијеовог града и да кажем да су се користила његова архитектонска начела где се морао стриктно поштовати однос човека, природе, сунчеве изложености сваком стану спољне светлости”, истакла је Миона Марта Марковић која је нагласила да се поноси што су успеле да уврсте једног тако битног архитекту у нашу средину. Она је навела да Мила ту не преноси банално и буквално него она декодира те форме које проналази, које интригирају у свом окружењу и трансформише у њен језик, односно њој близак језик форме и колора. “Циклус Архитектонске варијације су по мом мишљењу пре
скулптуралне него архитектонске структуре јер те форме имају снагу једног мермерног блока кад их погледате. Наравно овде видимо триптихе и полиптихе, значи више од три
до пет, шест композиција које су уклопљене једна у другу. Перспектива се добија тиме што је варирала јак контраст између тамних боја, обично по три тона најмање на једном
формат, мада имамо пар изузетака и да кажем да је успела да нам дочара једну форму универзално. Мислим да је успела да се лиши свега оног што је лично, што је приватно и
да постигне једну форму која би могла да буде примењена не само на Нови Београд него на било коју урбану средину”, објаснила је Миона Марта Марковић.
Представљајући по први пут серију слика Архитектонске варијације у галеријском простору у Аранђеловцу, уметница Мила Гвардиол је успела да сагледа читаву своју серију у којој се играла са архитектонским формама.
“Мењала сам или форму или мењала боју и просто та композиција игре светла и сенке и форме довела ме из једног стања у друго стање”, истакла је уметница објаснивши да се
као ћерка сликара и архитекте повела овом архитектуром па тако у свим својим сликарским фазама спаја архитектуру и сликарство а то је на овој изложби баш евидентно. “Водила сам се неким архитектонским грађевинама као што су зграде.
Међутим, ја нисам узимала целу зграду него сам узимала неке њене фрагменте. Ви овде
не видите зграду од почетка, видите неки њен крај што ће рећи да сам ја тражила по мени неке њене најинтригантније делове и преносила их на платно. Хтела сам да вам прикажем не само пуко преношење и зато сам се и лишила свега сувишног у мојим сликама. Овде нема простора, нема ничега што би једну зграду чинило зградом, што би чинило неку форму у којој неко живи. Ја сам ову зграду превела у неку архитектуру, на
неку скулптуру, на нешто што је нека форма само по себи”, осврнула се Мила Гвардиол на серију слика истакавши да се играла са варијацијама светлости, боја и форми настојећи да
архитектуру приближи из угла посматрача који ка њој изражава дивљење. Она је нагласила да воли архитектуру брутализма где немамо никакве украсе, немамо ништа придодато, него је ту један огољени бетон у коме неко живи . По њеним речима, он за њу представља узвишење лепоте и да је кроз ове своје слике грађевина и кроз ову своју игру успела да дочара фасцинираност архитектуром брутализма и уопште минимализмом као таквим.
Мила Гвардиол (1979, Београд) дипломирала је 2004. на Факултету примењених уметности у Београду на одсеку Зидно сликарство. Докторирала је 2012. године на Интердисциплинарним студијима Универзитета уметности у Београду на Одсеку за дигиталну уметност. Чланица је УЛУС-а од 2006. године, а од 2011. и УЛУПУДС-а. Запослена је у звању ванредног професора на Факултету за дигиталну продукцију у
Сремској Kаменици и Факултету примењених уметности у Београду. Излагала је на 35 самосталних и више од 250 групних изложби и неколико пута је награђивана за свој уметнички рад.
Изложба Миле Гвардиол “Архитектонске варијације” биће отворена до 24. априла 2023. године.



ВРХ